Följande köpvillkor gäller för försäljning av smycken, klockor och accessoarer. Samt annan lös egendom (nedan kallade ”produkterna”) av
Dessa köpvillkor är tillämpliga i alla fall där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa köpvillkor.

Allmänt

SMYKKEN.se säljer smycken, klockor och accessoarer via internet till privatpersoner i Sverige. För att kunna handla hos oss krävs det att du ha fyllt 18 år samt att du har en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare som då hjälper dig att hämta ut paketet. 

Beställning

Beställning av produkter görs via vår hemsida SMYKKEN.se Har du frågor kring hur du beställer är du varmt välkommen att kontakta oss via mail contact@smykken.se

När du genomfört din beställning innebär det att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp bekräftas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. utsatt pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation/bilder etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självklart rätten att välja att avboka din order utan kostnad! 

Rabattkoder kan endast användas per köp och går inte att kombinera med varandra eller med andra kompensations- eller ersättningskoder.

Samtliga priser på hemsidan anges i svenska kronor inklusive moms. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna för våra produkter.

Leverans och fraktkostnad

Fri frakt över 499 :-

Ordervärde under 499 :- tillkommer en fraktkostnad på 49 :-

Vi på SMYKKEN kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening. Detta är givetvis ytterst ovanligt då vi har en leveranstid inom 1-3 dagar leveransstatistiken på 96,53 %.


Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning 

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Kortbetalning

Tillåtna kort hos oss på SMYKKEN.se är VISA och MasterCard. Inga extra kostnader tillkommer. Vid betalningen anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden som står angiven på baksidan på kortet. SMYKKEn.se använder 3D-secure, som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och MasterCard. Betalningen sker via Dibs som är PCI-certifierad samt följer internationella säkerhetsstandarder. All information som skickas är krypterad, vilket gör att obehörig inte kan få tillgång till känslig data gällande er kortbetalning.
För smidig och säker hantering av kostnader som kan tillkomma i efterhand (exempelvis tillval som ni önskar i efterhand) lagras dina kortuppgifter för detta ändamål. Vi har inte tillgång till kortuppgifterna utan dessa hanteras till fullo av PCI-certifierade Dibs. Orderns totala belopp reserveras direkt på ditt konto men beloppet dras först vid leverans av ordern.

Rabattkoder

Vid köp hos oss på SMYKKEN så godkänner du att inte använda dig av, eller utnyttja dig av rabattkoder eller andra kupongformer, som under andra förhållanden än via oss, eller via vår egna marknadsföring, eller marknadsföringen som sker på våra affiliatesidor kommit dig tillhanda. Du godkänner också, att inte på något sätt, utnyttja buggar eller andra fel på vår hemsida till din fördel. 

Villkor för rabattkoder

Sign up på vårt nyhetsbrev & rabatt för att lämna omdöme:
Rabattkoden mottages genom att följa SMYKKEN på Instagram samt signa upp för SMYKKEN´s nyhetsbrev. Rabattkoden är unik och skickas till dig via e-post efter registrering. Rabattkoden kan endast användas på din första beställnings hos SMYKKEN.se, rabattkoden kan ej kombineras med andra erbjudanden. 

Rea & Erbjudanden

REA gäller så långt lagret räcker! Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. SMYKKEN reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser. Vid större kampanjer kan det vara så att vårt lagersaldo inte uppdateras tillräckligt snabbt, vid ett sådant tillfälle har SMYKKEN rätt till att makulera den order som inkommit efter dess att vårt lagersaldo visat sig vara slut.

Vi reserverar oss även för slutförsäljning samt för lagerhållning hos våra leverantörer, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och därav blir restnoterade. Detta beror då på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider. 

Leveransvillkor

Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden för lagervaror är vanligtvis 1 - 3 arbetsdagar. Vissa produkter kan ta något längre tid än så. För beställningsvaror gäller 3-14 arbetsdagar. Om längre leveranstid gäller för din beställning kommer du att kontaktas via e-post eller telefon.

Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar för att underlätta. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel på hemsidan.

Obs! Vid större kampanjer samt vid högtider kan leveranstiden vara något längre än normalt. Detta beror främst på högtryck hos transportörer och är inget unikt för vår butik.  

På webbplatsen anges våra preliminära leveranstider. För mer precisa leveranstider för respektive produkt ber vi dig kontakta oss via e-post contact@smykken.se

Enligt leveransstatistiken levereras 96,53 % av våra sändningar inom 3 arbetsdagar.

Vi levererar beställningar med Budbee, DB Schenker och UPS. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Vid leveransförsening har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt.

Leverans sker från vårt lager till en av dig angiven leveransadress. Produkten levereras fram till ombud. Våra leverantörer förbehåller sig rätten att välja speditör för samtliga leveranser. Det är på köparens ansvar att säkerställa att leveransadressen som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt. Det är också köparens ansvar att vara nåbar i samband med leverans. Risken för varan övergår på köparen efter mottagandet.
Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och att rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 14 dgr, brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350kr för vårt arbete med hantering av varorna.

Vill du returnera en vara så är det öppet köp enligt konsumentverkets allmänna köplagar som föreligger. Vi har

dagars returrätt. Se även våra instruktioner för retur under returpolicy.  

Returavgift

Hos oss har vi 365 dagars returrätt.

Kostnad för retur: 149 :- 

Det är enkelt att genomföra en retur hos oss på SMYKKEN! Skicka ett mail till contact@smykken.se och be om att få en retursedel så återkommer vi inom 24h med en returetiket. Vi debiterar 149 :- för en retur och detta kommer dras av på det belopp vi är återbetalningsskyldiga dig. 

Återbetalning sker så fort vi har mottagit och godkänt din retur.

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Vid leveransskador

Köparen ansvarar för att undersöka förpackningen tillsammans med transportören och att rapportera eventuella synliga skador på fraktsedeln.

Vid leveranshinder

Vid leveranshinder som beror på att du som kund lämnat felaktiga uppgifter om leveransadress, eller kontaktuppgifter som tillexempel e-postadress eller mobilnummer för avisering debiteras du en avgift. Var därför noga med att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste också kunna legitimera sig vid paketutlämning.


Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset måste detta snarast meddelas fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren) kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. Avgiften är motsvarande fraktbolagets taxa.

Reklamation

Privatpersoner
Önskemål om reklamation skall delges oss inom skälig tid från då felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället. Konsumentköplagen samt andra tillämpliga lagar ger dig som kund viktiga rättigheter som en treårig reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.
För mer information se http://www.konsumentverket.se/

Företag
Önskemål om reklamation skall delges oss inom skälig tid från då felet upptäckts. Är garantitiden utgången är det köparens ansvar att påvisa att felet redan fanns vid leveranstillfället.
Köplagen och övriga tillämpliga lagar ger dig som näringsidkare vissa rättigheter, normalt 2 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel på varan.

Vid eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Force majeure

Om vårt fullgörande av dessa köpvillkor eller ingångna avtal försvåras eller förhindras på grund av omständigheter som vi inte kan råda över och som vi inte skäligen kan ha förutsett, ska detta befria oss från fullgörande av våra förpliktelser, samt skadestånd och andra påföljder (s.k. force majeure). Sådana oförutsebara händelser kan exempelvis vara krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer eller andra fördyrande omständigheter och händelser utanför vår kontroll.

Reservation

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i produktinformation samt bild och videomaterial på webbplatsen. Vi kan inte heller garantera att produktbilder och miljöbilder återger en varas exakta utseende samt beskaffenhet.

Information om Black Friday, Cyber Monday, Singles Day och andra kampanjtider

Priserna under Black Friday, Cyber Monday, Singles Day med mera gäller endast under dessa dagar. Normala villkor gällande ångerrätt, reklamationsrätt och garantier gäller. Angivna rabatter är redan avdragna. Pga ökade volymer dessa dagar kan leveranstiderna förlängas.

Behandling av Personuppgifter

När du använder vår site och våra tjänster kommer vi behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. 

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice på contact@smykken.se Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. SMYKKEN använder uppgifter från kundregistret även för utskick om våra produkter. Du kan när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet via instruktioner i nyhetsbrevet.

Information om ODR och gällande lag & tvist

Våra köpvillkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt, dock med undantag för sådana internationellt privaträttsliga bestämmelser som medför tillämpning av rätten i någon annan jurisdiktion.

Klagomål eller synpunkter avseende SMYKKEN´s tjänster eller produkter ska förmedlas till vår kundervice snarast.

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via https://www.arn.se/konsument/, +46 85 08 860 00 eller arn@arn.se. Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Om du har klagomål eller problem med våra tjänster eller produkter, och du inte kan lösa klagomålet eller problemet direkt med oss, eller så kan du även skicka ditt klagomål till EU:s plattform för onlinetvistlösning (”ODR-plattformen”). ODR-plattformen erbjuder konsumenter inom EU en möjlighet att försöka lösa tvister om klagomål gällande produkter köpta online, utan att involvera en domstol. Genom att använda ODR-plattformen kan du som konsument hitta ett organ eller forum för dina klagomål. Läs mer om EUs regler för konsumenttvister och om tvistlösning (ODR) här. https://webgate.ec.europa.eu/odr/ 

Copyrigt

Innehållet på https://smykken.se/ är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (§ 49 URL).